09 Mar 2020
6 minuten

Nieuwe website nodig? Deze 6 keuzes bepalen jouw online succes

Als je een nieuwe website laat maken komt er veel op je af. Je maakt keuzes in het design en in de content, maar ook in de hosting en vindbaarheid van je website. Het is prettig om het kaf van het koren te scheiden. Welke keuzes beïnvloeden het succes van jouw website het sterkst? Wij zetten ze voor je op een rij, zodat jij je kan focussen op wat écht belangrijk is.

1. Bepaal het doel en de benodigde functionaliteiten

Alles begint bij het doel van jouw nieuwe website. De eerste keuze die je maakt is direct een belangrijke. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je met die doelgroep bereiken en hoe ga je dat doen? Het zijn belangrijke vragen waar je misschien te snel aan voorbij gaat. Het doel van jouw website bepaalt welke functionaliteiten je website nodig heeft, en drukt daarmee een belangrijke stempel op jouw nieuwe website.

Wil je informatie geven en in contact komen met je klant? Dan heb je aan tekstpagina’s, een contactformulier en wellicht een nieuwsbriefapplicatie voldoende. Wil je klanten direct online bij jou laten winkelen, of wil je hun zelf iets laten regelen? Dan komt daar meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan een accountfunctionaliteit, zoekfunctie of een applicatie voor het beheren van je klanten. Maar ook aan het ontwikkelen van een ‘slim’ platform dat gebruikers ondersteunt bij het uitvoeren van self-service acties.

De functionaliteiten die jouw website nodig heeft bepalen op welke manier jouw website qua techniek en design in elkaar steekt. Waar je met alleen tekstpagina’s goed wegkomt met een ‘standaard’ design en een bijbehorende programmeerwijze, is dat niet het geval wanneer je hele specifieke wensen hebt. Een standaardoplossing is altijd goedkoper dan een oplossing op maat. Een standaardoplossing betekent ook dat je waarschijnlijk concessies moet doen op de functionaliteiten die jij voor ogen hebt. Stel daarom je doelstelling vast, en wees daarbij kritisch op wat je klant écht nodig heeft. Stem daar vervolgens je functionaliteiten op af. Een goede webdeveloper kan je daarin adviseren. Door kritisch te zijn bij het bepalen van de benodigde functionaliteiten houd je jouw doel scherp, vergroot je jouw toegevoegde waarde voor de klant en bespaar je op de kosten.

2. Bepaal welke gegevens je écht nodig hebt

Je weet welke functionaliteiten je website nodig heeft? Mooi! Dan is het nu zaak om te kijken welke informatie je van plan bent om via jouw website te verwerken. Ga je gegevens verwerken die herleidbaar zijn naar een persoon, zoals een naam, adres, telefoonnummer of e-mailadres? Dan ga je aan de slag met persoonsgegevens, en moet je voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Als verwerker van deze privacygevoelige informatie moet jij aan kunnen tonen met welk doel je deze gegevens verzamelt, of je hier toestemming voor hebt en hoe je met deze gegevens omgaat. Het begint dus met de vraag of je een bepaald gegeven mag verzamelen. Het verzamelen van persoonsgegevens mag alleen als daar een duidelijke grondslag voor is. Meer informatie hierover lees je hier.

Zorg ervoor dat je exact weet welke gegevens je wel en niet mag verzamelen, en hoe je toestemming vraagt voor het verzamelen van deze gegevens. Zodra je dit helder hebt kan je verder met het design van jouw website. In het design wordt hier namelijk rekening mee gehouden. De Autoriteit Persoonsgegevens ziet erop toe dat jij goed omgaat met de gegevens van anderen, en kan boetes uitdelen wanneer dat niet het geval is.

3. Kies het gewenste design

De vormgeving van je website bestaat uit grafische elementen, lettertypes, vormen, kleuren, afbeeldingen en de positionering hiervan. Dit geheel bepaald de uitstraling van jouw website. Het design van jouw website wordt niet alleen bepaald door de uitstraling die je zelf voor ogen hebt. Ook de functionaliteiten en het aantal pagina’s van je nieuwe website spelen een rol. Het is essentieel dat deze de juiste plek krijgen binnen het design, zodat het gebruiksgemak van je website optimaal is. Gelukkig kunnen uitstraling en gebruiksvriendelijk hand in hand samengaan. Hierbij is de juiste balans essentieel.

Zodra je weet wat het doel is van jouw website en welke functionaliteiten daarbij horen, bepaal je wat jouw website uit moet stralen. Je kiest een logo en huisstijl die aansluiten bij die uitstraling. Kies je voor ronde vormen en frisse kleuren? Dan zorgt dat voor een informele en toegankelijke uitstraling. Hoeken en donkere kleuren stralen autoriteit en zakelijkheid uit. Een webdeveloper, en eventueel een ervaren designer, kunnen jou adviseren bij het maken van deze keuzes.

Wanneer je huisstijl vaststaat bepaalt de designer (of webdeveloper) de lay-out. Hierbij zal hij of zij jou waarschijnlijk verschillende voorstellen doen. Wees hierbij kritisch op het gebruiksgemak van de website en de functionaliteiten die je daarin kwijt wilt. Dat bekent dat de belangrijkste onderdelen van je website goed vindbaar zijn, intuïtief werken, teksten goed leesbaar zijn en je gebruikers niet meer stappen doorlopen dan nodig is. Een website moet naast dat hij mooi is, bovenal functioneel zijn. Dat bepaalt uiteindelijk of mensen jouw website met plezier gebruik, en of je jouw doel dus ook echt gaat bereiken.

4. Bepaal vorm en inhoud van de teksten

Als de vormgeving staat bepaal je manier waarop je jouw boodschap wilt overbrengen. De teksten op jouw website zijn een verlengstuk van het design, en bepalen mede de uitstraling van je website. Het is de toon die de muziek maakt. Kies je voor formeel taalgebruik en een passieve schrijfwijze? Dan kom je anders over dan wanneer je kiest voor een informele en actieve schrijfwijze. Jouw schrijfwijze bepaalt of je jouw doelgroep bereikt én weet te activeren. Zorg ervoor dat de keuzes die je maakt in lijn zijn met de vormgeving van je website en het doel dat je wilt bereiken. Bij een website met een frisse en toegankelijke uitstraling past bijvoorbeeld beter een informele toon met een actieve schrijfwijze.

Uiteraard is een goede tekst niets zonder een goede inhoud. Die inhoud moet relevant zijn voor jouw doelgroep. Bedenk wat hun problemen en zorgen zijn, en welke oplossing jij daarvoor biedt. Verwerk dat in een verwende tekst. Het is prima om diep de inhoud in te gaan wanneer je experts wilt aanspreken die bekend zijn met het onderwerp. Spreek je een bredere doelgroep aan? Zorg er dan voor dat je jouw boodschap op een manier overbrengt die voor iedereen begrijpelijk is.

5. Bepaal hoe je vindbaar wilt zijn

Wanneer je website klaar is wil je natuurlijk dat die goed gevonden wordt. Het is belangrijk om je te realiseren dat jouw keuzes de vindbaarheid van je website beïnvloeden. Gebruik je jouw website vooral als visitekaartje en wil je hier niet actief mee adverteren? Dan hoef je niet specifiek ergens op te letten. Maar kies je ervoor om via een zoekmachine als Google klanten naar jouw website te leiden? Dan is search engine optimalization (SEO) erg belangrijk. Kort gezegd houdt dat in dat je jouw pagina’s en teksten optimaliseert om goed vindbaar te zijn in Google. Dit betekent dat je een pagina specifiek schrijft voor één zoekterm. Je zorgt er dan voor dat die zoekterm (of synoniemen daarvan) door de hele tekst terugkomen. Alleen dan kan Google goed indexeren waar de pagina over gaat, en bepalen voor welke zoekopdracht die relevant is. Daarnaast is ook de autoriteit en trust flow van je website van belang. Dit wordt onder andere bepaald door de populariteit van en het aantal betrouwbare verwijzingen naar jouw website.

Als je jouw teksten wilt optimaliseren voor zoekmachines hanteer je een andere aanpak dan bij punt 3 beschreven staat. Over SEO is ontzettend veel te schrijven. Daarom gaan we hier niet in op de details. Het is voor nu belangrijk dat je weet dat zoekmachineoptimalisatie een aandachtspunt is als Google jouw belangrijkste bron van nieuwe bezoekers wordt.

6. Kies de juiste hosting en beveiliging

Gebruiksgemak is dé sleutel tot een succesvolle website. Daarbij denk je misschien niet direct aan thema’s als hosting en beveiliging, maar ook die spelen hierin een rol. Gebruiksvriendelijkheid betekent namelijk ook dat jouw website snel in gebruik is en bereikbaar is. Een goede hostingprovider zorgt ervoor dat jouw website snel is én altijd live is. Ook kan je via jouw provider de website beveiligen. Door gebruik te maken van een HTTPS-verbinding is alle communicatie met jouw website versleuteld. Hierdoor kunnen kwaadwillende deze informatie niet lezen wanneer zij die onderscheppen. Een HTTPS-verbinding zorgt er ook voor dat Google je hoger rankt in hun zoekmachine. Een leuke bijkomstigheid, wanneer dat belangrijk voor je is.

Hoe verder?

Als je deze 6 punten goed uitwerkt en implementeert kan je rekenen op een website die aansluit bij jouw doelgroep, prettig in gebruik is én veilig is. De basis voor jouw online succes is daarmee gelegd. Zodra je een goed beeld hebt van je nieuwe website wil je natuurlijk ook weten wat het kost om die te laten maken. Het is lastig om daar zonder aanvullende informatie een antwoord op te geven. Jouw wensen bepalen namelijk grotendeels de prijs.

Het maakt bijvoorbeeld veel verschil of je voor jouw ontwerp kiest voor een template of een design of maat. Ook de functionaliteiten die je nodig hebt spelen een rol. Standaard functionaliteiten als een contactformulier en een aantal tekstpagina’s zijn eenvoudiger te implementeren dan ingewikkeldere functionaliteiten die voor jou op maat zijn gemaakt.

Gelukkig is het aanbod aan webdevelopers die jou kunnen helpen erg divers; van studenten tot professionele internetbureaus. Hierdoor zit er altijd iemand tussen die jou een scherp aanbod kan doen. Wil je exact weten wat jouw nieuwe website kost? Wij kunnen je helpen om jouw specifieke wensen in kaart te brengen, en op basis daarvan offertes op maat te ontvangen. Die kan je vervolgens eenvoudig en vrijblijvend met elkaar vergelijken.
 

Plaats nu gratis jouw opdracht

Vragen of opmerkingen over dit bericht?

Reageer nu

Daniel van Dorst

Ontvang vrijblijvend offertes voor jouw nieuwe website
Vergelijk aanbieders op prijs, kwaliteit en werkwijze
Kies de beste deal. 100% gratis!

Copyright 2020 © Websiterocket.nl